Nem hullajtottunk oroszlánkönnyeket, mikor a Fox múlt hét elején bejelentette, elkaszálja a nagy reményekkel útjára indított, de szinte már a kezdetektől nézettségi és kreatív problémákkal küzdő Terra Nova-t. A kasza azonban ennek ellenére mégis megihlette az amerikai szakírók többségét és hosszú, elemző cikkek születtek a döntésről, illetve annak rövid és hosszútávú következményeiről. A téma természetesen az utóbbi évek egyik közkedvelt topikja, a high concept sorozatok sorsa volt, melynek kapcsán sorban jöttek a pesszimista előrejelzések. A cikket két részre lehet felosztani, az első felében röviden ismertetem James Poniewozik, a Time újságírójának álláspontját, majd kifejtem a saját véleményemet.

Mivel járhat a Terra Nova kaszája James Poniewozik szerint?

  1. A Terra Nova sikere megnyithatta volna az utat a sci-fi sorozatoknak, a nagy költségvetéssel bíró sorozat bukása azonban elrettentő példa lehet a csatornák számára. Ráadásul az utóbbi időben több olyan sorozat is gyors véget ért, mely magán viselte a sci-fi műfaj jegyeit, emlékezzünk csak a V, The Event, FlashForward hármasra. Vonjuk le tehát a következtetést: a sci-fi eddig sem szerepelt a csatornák kívánságlistáinak élén, ezt követően pedig teljesen kiszorulhat az országos tévék kínálatából.
     
  2. Mindez kihatással lesz az ambíciózus, nagy költségvetésű produkciókra is, Poniewozik szerint az országos csatornák mostantól még jobban biztonsági játékra törekednek majd, nem akarják bevállalni a nagy kockázattal bíró projekteket. Konkrét példát is hozott, Lev Grossman csalódottan vette tudomásul, hogy a The Magicians című fantasy regényének adaptációját visszadobta a Fox, minden bizonnyal a pilot grandiózussága és az ebből eredő ‘veszélyek’ komoly aggodalommal töltötték el a csatorna vezetőségét. Tavaly pedig a Locke & Key-jel történt ugyanez…
     
  3. A nem merünk kockáztatni tendencia már évek óta látszik, egyre kevesebb a high concept sorozat és sajnos azok is gyenge nézettséget hoznak. Idén eddig az Awake, a The River és az Alcatraz is gyengén teljesít, de a Smash is csak a felvezetése miatt él meg, az egyetlen siker eddig a Touch volt.
     
  4. Mindez oda vezet, hogy egyre inkább beszűkülnek a lehetőségek az új, merész tervekkel előálló fiatal írók előtt, akiknek egyetlen reményük, hogy valamelyik kábelcsatorna majd felfedezi őket.

Mivel járhat a Terra Nova kaszája szerintem?

Több éve ugyanazokat a köröket futjuk… amikor gyorsan véget ér egy országos high concept sorozat (Invasion, The Nine, Vanished, Kidnapped, Kings, Dollhouse, illetve a korábban már említett V, FlashForward, The Event, Terra Nova stb.), akkor az amerikai szakírók megkongatják a vészharangot és sötét jövőképet tárnak elénk. El kell ismerni, valóban látszik egy rossz tendencia, mely arra sarkallhatja, illetve ez utóbbit akár már múlt időbe is tehetem; az országos adókat, hogy ne vágjanak bele kockázatos projektekbe. A probléma azonban összetettebb ennél, próbáljunk most meg a mélyére ásni.

A kérdés igazából az, hogy a csatorna vezetők milyen következtetéseket vonnak le a sorozatos bukásokból. Az egyik lehetőség az, hogy a nézőket már nem érdeklik ezek a típusú alkotások, nem kíváncsiak a komoly átívelő szállal bíró szériákra és már csak az egy rész kerek egész alkot típusú sorozatok vonzzák őket. Úgy vélem ez hibás megközelítés lenne, legalábbis általánosításként semmiképp sem állja meg a helyét, elég csak megnézni a kábelen hatalmas sikerrel futó szériákat: külön kiemelendő a The Walking Dead, de említhetném még a hasonlóan high concept Sons of Anarchy-t, True Blood-ot, illetve American Horror Story-t.

Az országos csatornák vezetői ebből jól láthatják, hogy igenis még van kereslet a műfajra, a The Walking Dead 4.2-es demóját például alig egy-két országos dráma tudja felülmúlni… A kábelsorozatok mellett erre bizonyíték az is, hogy az utóbbi években országoson útjára indított high concept alkotások többsége ugyan megbukott, de közülük jó pár egészen kiváló nézettséggel kezdett, a nézők tehát igen is vágytak egy a megszokottól különböző, komoly átívelő szállal bíró produkcióra.
 
Nézzük csak a premier eredményeket (18-49-es adatok):
 - V 5.0 (legjobb újonc eredmény 2009/2010-ben)
  - FlashForward 4.0 (jó ideig tartotta magát a 3-as demó rating felett…)
 - The Event 3.6-ás demó az NBC-n! (az utána következő procedural Chase 2.3-át hozott…)
 - és egy régebbi, 2006-os adat….Invasion 3.9
 
A fentiek (kábeles sikerek, kiemelkedő premiert bemutató országos sorozatok) ismeretében tehát kimondható, hogy a probléma forrása nem abban keresendő, hogy a nézők ráuntak a szerializált alkotásokra.
 
 
Mi akkor a baj, miért történt a premier utáni nézettég csökkenés? – Ezek a sorozatok note-ok (a csatorna által javasolt változtatások) tömkelegét kapták, a csatornát irányító ‘szak’emberek mindig úgy akarják alakítani a történetet, ahogy azt szerintük a néző elvárná és nem mernek szabad kezet adni az íróknak. Ez tette tönkre példának okáért a Dollhouse-t, emlékezzünk csak rá, hogy mennyit fejlődött, mikor Joss Whedon szabad kezet kapott, de akkor a nézettség már a béka segge alatt volt (anno viszonylag korrekt 2.0-ás demóval indított pénteken...). Az országos csatornáknál különböző, a nézői igényeket felmerő kimutatások, elemzések alapján szeretnék készíteni a sorozatokat, de ez nem járható út, ha nem is HBO, FX szinten, de teret kel engedni a kreativitásnak.
 
Azt sem hallgathatjuk el, hogy sok esetben már a legelején halálra ítélik a high concept sorozatokat… ezen projektek többsége sajnos alapból rossz kézbe került, középszerű showrunnerekre bízták őket, elég csak Brannon Braga, David S. Goyer, Evan Katz, Hank Steinberg, Michael Green nevét megemlíteni. Amíg a 90-es években, valamint a 2000-es évek elején a tehetséges alkotók zöme országos sorozatokhoz szerződött, addigra ez napjainkra alaposan megváltozott. A fiatal tehetségek, így Vince Gilligan, Steven S. DeKnight (jövőre már Kyle Killen is kábelen fog próbálkozni….) és a pályafutásukat országoson kezdő, már bizonyított nagy öregek is kábelcsatornáknál vannak, gondoljunk csak olyan showrunnerekre, mint David Milch, David Simon, Aaron Sorkin, John Wells, vagy éppen Graham Yost. Oda jutottunk, hogy számukra már degradáló lenne egy országos sorozat irányítása…
 
Mi a megoldás? Az országos csatornáknál szemléletváltásra lenne szükség, ne nézzük le a nézőket, hagyjuk abba a túl sötét/bonyolult országosra frázisok ismételgetését és merjünk végre kockáztatni – ne csak az alapsztorinál, hanem az írók/showrunnerek kiválasztásánál és a kreatív folyamatnál is. Ha high concept sorozatot készítünk, akkor a 22 részes évad helyett gondolkodjunk 13-15 epizódban és csak a legszükségesebb note-okat küldjük el. Az elmondottak persze csak a kezdőlépést jelentenék, de idővel magával hoznák az országos csatornák presztízsének javulását.
 
 
Tény és való, high concept esetén nagy a bukás esélye (illetve a cancel visszhangja...), de a nézettségi versenyben gyengén szereplő csatornáknak (főként az NBC és a CW, de még ide sorolható az ABC is), bevállalósnak kell lenniük. Emlékezzünk csak vissza 2004-re, amikor is a mindenki által lesajnált ABC mert változtatni a bevált recepten és három újonc (Lost, Desperate Housewives, Grey’s Anatomy) sorozatának köszönhetően Steve McPherson rövid idő alatt a legirigyeltebb csatorna vezetővé vált. 
 
A címbeli kérdést megválaszolva; a high concept sorozatok továbbra is ott lesznek az országos tévék műsorán, a műfajnak van létjogosultsága, viszont ahhoz, hogy ismét Lost, Alias, 24, Heroes (első két évad) sikerekről beszélhessünk, önvizsgálatot kell tartani és változtatni kell a hibás gondokodásmódon.