Nem hullajtottunk oroszlánkönnyeket, mikor a Fox múlt hét elején bejelentette, elkaszálja a nagy reményekkel útjára indított, de szinte már a kezdetektől nézettségi és kreatív problémákkal küzdő Terra Nova-t. A kasza azonban ennek ellenére mégis megihlette az amerikai szakírók többségét és hosszú, elemző cikkek születtek a döntésről, illetve annak rövid és hosszútávú következményeiről. A téma természetesen az utóbbi évek egyik közkedvelt topikja, a high concept sorozatok sorsa volt, melynek kapcsán sorban jöttek a pesszimista előrejelzések. A cikket két részre lehet felosztani, az első felében röviden ismertetem James Poniewozik, a Time újságírójának álláspontját, majd kifejtem a saját véleményemet.
Mivel járhat a Terra Nova kaszája James Poniewozik szerint?
- A Terra Nova sikere megnyithatta volna az utat a sci-fi sorozatoknak, a nagy költségvetéssel bíró sorozat bukása azonban elrettentő példa lehet a csatornák számára. Ráadásul az utóbbi időben több olyan sorozat is gyors véget ért, mely magán viselte a sci-fi műfaj jegyeit, emlékezzünk csak a V, The Event, FlashForward hármasra. Vonjuk le tehát a következtetést: a sci-fi eddig sem szerepelt a csatornák kívánságlistáinak élén, ezt követően pedig teljesen kiszorulhat az országos tévék kínálatából.
- Mindez kihatással lesz az ambíciózus, nagy költségvetésű produkciókra is, Poniewozik szerint az országos csatornák mostantól még jobban biztonsági játékra törekednek majd, nem akarják bevállalni a nagy kockázattal bíró projekteket. Konkrét példát is hozott, Lev Grossman csalódottan vette tudomásul, hogy a The Magicians című fantasy regényének adaptációját visszadobta a Fox, minden bizonnyal a pilot grandiózussága és az ebből eredő ‘veszélyek’ komoly aggodalommal töltötték el a csatorna vezetőségét. Tavaly pedig a Locke & Key-jel történt ugyanez…
- A nem merünk kockáztatni tendencia már évek óta látszik, egyre kevesebb a high concept sorozat és sajnos azok is gyenge nézettséget hoznak. Idén eddig az Awake, a The River és az Alcatraz is gyengén teljesít, de a Smash is csak a felvezetése miatt él meg, az egyetlen siker eddig a Touch volt.
- Mindez oda vezet, hogy egyre inkább beszűkülnek a lehetőségek az új, merész tervekkel előálló fiatal írók előtt, akiknek egyetlen reményük, hogy valamelyik kábelcsatorna majd felfedezi őket.
Mivel járhat a Terra Nova kaszája szerintem?
Több éve ugyanazokat a köröket futjuk… amikor gyorsan véget ér egy országos high concept sorozat (Invasion, The Nine, Vanished, Kidnapped, Kings, Dollhouse, illetve a korábban már említett V, FlashForward, The Event, Terra Nova stb.), akkor az amerikai szakírók megkongatják a vészharangot és sötét jövőképet tárnak elénk. El kell ismerni, valóban látszik egy rossz tendencia, mely arra sarkallhatja, illetve ez utóbbit akár már múlt időbe is tehetem; az országos adókat, hogy ne vágjanak bele kockázatos projektekbe. A probléma azonban összetettebb ennél, próbáljunk most meg a mélyére ásni.A kérdés igazából az, hogy a csatorna vezetők milyen következtetéseket vonnak le a sorozatos bukásokból. Az egyik lehetőség az, hogy a nézőket már nem érdeklik ezek a típusú alkotások, nem kíváncsiak a komoly átívelő szállal bíró szériákra és már csak az egy rész kerek egész alkot típusú sorozatok vonzzák őket. Úgy vélem ez hibás megközelítés lenne, legalábbis általánosításként semmiképp sem állja meg a helyét, elég csak megnézni a kábelen hatalmas sikerrel futó szériákat: külön kiemelendő a The Walking Dead, de említhetném még a hasonlóan high concept Sons of Anarchy-t, True Blood-ot, illetve American Horror Story-t.
- V 5.0 (legjobb újonc eredmény 2009/2010-ben)
- FlashForward 4.0 (jó ideig tartotta magát a 3-as demó rating felett…)
- The Event 3.6-ás demó az NBC-n! (az utána következő procedural Chase 2.3-át hozott…)
- és egy régebbi, 2006-os adat….Invasion 3.9

