• Firefly (2002) - 11 rész után kasza, 14 rész összesen
  • Undeclared (2002) - 16 rész után kasza, 17 rész összesen
  • Wonderfalls (2004) - 13 rész után kasza, 13 rész összesen
  • Kitchen Confidential (2005) - 4 rész után kasza, 13 rész összesen
  • The Inside (2005) - 8 rész után kasza, 13 rész összesen
  • Tru Calling (2005) - 25 rész után kasza, 25 rész összesen
  • Reunion (2005) - 9 rész után kasza, 13 rész összesen
  • Drive (2007) - 4 rész után kasza, 6 rész összesen
  • Running Wilde (2010) - 9 rész után kasza, 13 rész összesen
  • Lone Star (2010) - 2 rész után kasza, 2 rész összesen
  • The Chicago Code (2011) - 13 rész után kasza, 13 rész összesen
  • Terra Nova (2011) - 11 rész után kasza, 11 rész összesen


Nagyon durva névsor, mi? Kezdjük azzal, hogyha ezekből a sorozatokból legalább három nem volt meg, akkor azonnal be lehet csukni a böngészőt és el lehet menni pótolni, mert nem tudod, miről maradtál le! Nyugi, az internet megvár.

Igen, mindannyian kult- vagy rajongói sorozatoknak számítanak, érthető, ha a legtöbb sorozataddikt arra emlékezik belőlük, hogy ezeknek mennyire fájt a korai kaszája, és természetesen mind-mind FOX sorozatok voltak.

Pláne, hogy rengeteg olyan extra információ van még mellette, amik egyre csúnyábbá teszik az összképet: a Firefly epizódjait ide-oda kavarták, a Tru Calling második évadját hat rész után vágták kukába, az Inside épp elkezdett felfelé menni nézettségileg, ráadásul nyár volt, tehát nem is volt akkora teljesítménykényszer. De hiába, a FOX már csak ilyen, kegyetlenül lengeti azt a bizonyos hosszúnyelűt, nincs tekintettel a sorozatrajongókra, az érzelmeinkre.

És akkor itt álljunk meg egy percre, mert már ez is egy olyan dolog, ami sokakban nem tiszta. Egy network tévétársaság és stúdió nem Máltai Szeretetszolgálat, hanem egy profitorientált szervezet – a profitjának jelentős részét pedig az értékesített reklámidőből szerzi. Innentől kezdve nem csinálhatja azt, mint egyes kábeltévék, hogy a presztízs vagy a jó kritikai visszhang miatt megtart egy sorozatot, ha valami kaszaszintre kerül, akkor annak annyi. És akármilyen fájó, a fenti sorozatok mind-mind gyenge nézettséggel mentek a maguk idejében.

De most, hogy ezt tisztába tettük, gondolkozzunk el azon, miért pont a FOX-ról alakult ki az a kép az emberek fejében, hogy ő a kegyetlen, nagy kaszás. Ha megnézzük az elmúlt évek statisztikáit, láthatjuk, hogy messze nem róka volt a leginkább vérengző (még arányaiban sem, hiszen ők heti 5 órával kevesebb műsorhellyel gazdálkodnak), 2 éve például az ABC kenszölmanója húsz sorozatot tett el láb alól egyetlen szezon alatt. Húszat!

Egyetlen oka van, ami valahogy egyértelmű: a FOX sorozatok sokkal népszerűbbek az internetes, letöltős közönség körében, mint mondjuk a CBS procedurálok. De miért is? Mert a FOX gyakran gyárt olyan sorozatokat, amik ennek a szubkultúrának az ínyére vannak, és most itt nem csak arról beszélek, hogy science-fiction meg fantasy! Hanem hogy olyan, egyedi alapfelállással, hangulattal rendelkező sorozatokkal is szóba állnak, akik más csatornán sose kapnának esélyt. Mi pedig, sorozatrajongók, akiknek tele van a puttonyunk az egy kaptafára készülő, biztonsági játékos szériákkal, úgy tekintünk rájuk, mint a Messiásokra.

És ez itt a lényeg. A FOX mer kockáztatni, újat húzni. Űrcowboyok? Dínók? Kábelcsatornára való tónusú nyomozás? Egy ártatlanoknak hazudó, egyszerű csaló? Titkosügynök, akinek a történetét valós időben meséljük el? Egy tenyérbe mászó, seggfej orvos? „Gyertek, próbáljátok ki magatokat, maximum nem lesztek népszerűek azon a bizonyos szubkultúrán kívül, és elkaszálunk. De az esélyt megkapjátok!” Gondoljunk bele, milyen lenne egy olyan világ, ahol a fenti, minőségi sorozatokat sosem mutatják be? Ha a CSI és az NCIS jelentené a network tévézés csúcsát?

És ez egy újabb olyan dolog, amit sok kocajunkie fejében nem ártana rendbe tenni: egy sorozat nem akkor lesz jó és kiemelkedő, ha jó sok része van, ha darálva is hetekig tart, mire végzel vele. Lehet kiemelkedő egy kettő-három részes sorozat is, a 13 részesekről nem is beszélve. Szóval nem azon kell sírni, hogy miért csak 14 részen (és egy filmen!) át láthattuk Mal Reynolds kalandjait, hanem hogy egyáltalán láthattuk. És hogy több órányi töménytelen szórakozást nyújtottak számunkra!

És most térjünk vissza a poszt legelejéhez, miszerint is a tévé nem karitatív szervezet. Ennek ellenére bizony jópár kivétellel találkozhattunk az elmúlt 10 évben, ahol a racionalitás elve szerint minden érv a kasza mellett szólt, mégis megkapták a sorozatok a berendeléseket, mert vagy tanult a FOX a korábbi hibákból, vagy mert mégis számított neki valamit a kritikai hozsánna.

Arrested Development, Fringe, Dollhouse, Terminator: The Sarah Connor Chronicles, ’Til Death. Nem is beszélve a Family Guyról vagy a Breaking Inről, amik szó szerint a sírból lettek exhumálva. Nézettségileg sosem voltak sikeresek, sokuknak nem kis szembeszéllel kellett futnia (az ArrDev például az első részétől kezdve szúrta Rupert Murdoch csatornatulajdonos szemét, lobbizott is keményen a kaszájáért), mégis megélték legalább a második szezonjukat.

Ugye mennyivel árnyaltabb így a kép? Szóval szerintem mostantól mielőtt valaki leírja a „Kurva anyádat, FOX!” mondatot, érdemes hozzátennie előtte egy „Hálásak vagyunk, FOX!”-ot is.