Posztsorozatunkban olyan állításokat fogunk közelebbről megnézni, amelyek egyre több helyen ütik fel a fejüket. Szisztematikusan végigmegyünk rajtuk, bebizonyítva, hogy semmi sem igaz az egészből. Aztán biztos lesz olyan is, ahol (magunkat is meglepve) kénytelenek leszünk belátni, hogy bizony van alapjuk ezeknek a véleményeknek. Az első részben az eredetiség kerül terítékre.
Az elmúlt években sokfelé lehetett olyanokat olvasni, hogy Hollywoodhoz hasonlóan az amerikai network televíziózásból is eltűnőben vannak az eredeti ötletek, mindenhol előtérbe kerülnek a feldolgozások, remake-ek, amiknek mi, sorozatkedvelők isszuk meg a levét, hiszen eltűnnek az igazán jól megírt, high-concept sorozatok. Túl sok pénz forog kockán az iparágban, mindenki inkább biztosra megy és olyan sorozatot rendel be, amivel nem vállal felesleges kockázatokat. Ha pedig nincs semmi ilyesmi, akkor csinálnak egy újabb nyomozós szériát, az úgyis mindig sikeres lesz, hiszen a procedurális sorozat a végtelenségig ismételhető.
Ez utóbbit a legkönnyebb megcáfolni. El kell fogadni, hogy a televízió eléggé ciklikus médium: ha egyetlen sorozat sikeres lesz, az elkerülhetetlenül azt vonja maga után, hogy a többiek is meg fognak próbálkozni egy hasonlóval. A 2000-es években a nyomozós sorozatok valóban előtérbe kerültek, de ugyanez igaz volt a 80-as években is. A 70-es évek végén a szappanoperák, a 60-asokban a westernsorozatok, az 50-es évek végén pedig a ma már klasszikusnak számító sitcomok szárnyalásának lehettek tanúi az akkori tévénézők. Mint ahogy az is valószínű, hogy az Once Upon a Time és a Grimm idei sikere után jövőre a western mellett a mesei témák lesznek a slágerötletek az írók fejében.
De a nyomozós sorozatok áradata ma már rég a múlté! Jelenleg az öt országos televízión összesen 73 órányi programozható műsoridő van (a maradékot a heti hírműsorok és az amerikai futball teszi ki). A 2011/12-es évadban ebből a 73 órából összesen 15 órában mennek nyomozós sorozatok (kettővel kevesebben, mint a tavalyi, és néggyel kevesebben, mint a tavalyelőtti évben), ráadásul túlnyomó többséggel a CBS-en. Ez a teljes műsoridő 20%-a! Ráadásul ezek között mindössze három újonc sorozatot találni, 10 pedig legalább három éve műsoron van, tehát nem mondhatjuk, hogy ez lenne a csatornák új csapásiránya.
Tehát a nyomozós sorozatokból nem lehet Dunát rekeszteni. Azért tűnik soknak az arányuk, mert könnyen tipizálhatók, holott az egy franchise-hoz tartozókon kívül azért elég nagy különbségek vannak köztük (kinek jutna eszébe összehasonlítani egy CSI-t mondjuk a Castle-lel?). Ezzel az erővel panaszkodhatnánk a tinisorozatok áradatára is, hiszen 7 is megy belőlük a The CW-n!
Az a vád azonban, hogy túl kevés az eredeti ötlet, már komolyabb elmélyülést kíván.
Valóban, első ránézésre előfordulnak nyomai ennek. Csak kíváncsiságból felnéztem a FutonCritic DevWatch szekciójába, hogy az elmúlt egy hónapban milyen ötletek kaptak forgatókönyv-berendelést a nagy csatornáktól. Lássuk, mit találtam:
- Penoza (ABC): egy holland dráma feldolgozása.
- Wolf Hall (HBO): Hilary Mantel Man Booker-díjat nyert történelmi regényéből.
- McMafia (NBC): Misha Glenny brit író könyvének feldolgozása.
- The Munsters (NBC): Bryan Fuller feldolgozza az 1964 és 66 között futott legendás sorozatot (pilotberendelést kapott!).
- Danny Hollwood (The CW): izraeli dramedy feldolgozás.
- Hannibal (NBC): Bryan Fuller drámája a Thomas Harris regényeiből illetve a filmekből ismert Hannibal Lecterről (13 részes berendelést kapott!).
- Under the Dome (Showtime): Stephen King azonos című regényének sorozatosítása.
- Women of Steel (ABC): egy mexikói drámasorozat feldolgozása.
- Life Isn’t Everything (CBS): egy izraeli sitcom feldolgozása.
- Unreal Estate (HBO): Michael Gross hamarosan megjelenő regényének feldolgozása.
- The Avalon (ABC): egy szingapúri zenés-dráma feldolgozása.
- The Power Broker (HBO): Robert Caro Pulitzer-díjas regénye alapján.
- Red Band Society (ABC): a katalán Polseres Vermelles című sorozat alapján.
- Walking Through Walls (Showtime): Philip Smith önéletrajzi regénye alapján
- Wiseguy (NBC): A CBS 80-as évekbeli sorozatának remake-je
- Home Game (ABC): Michael Lewis azonos című regénye alapján.
Mindehhez jön még az, hogy korábban szintén pilotszkriptet rendeltek a Source Code (CBS), a The Adjustment Bureau (SyFy) és a The Lincoln Lawyer (ABC) című filmekből is.
Nem mondom, ijesztő lista, ami ráadásul semmit se jelent, hiszen kettő kivételével mindössze forgatókönyvekről van szó (az a kettő is Bryan Fullertől van, a Hannibal finanszírozásában pedig az NBC Universal nincs benne, mindössze licenszdíjat fizet majd érte). Azért így is van néhány olyan tény, amit érdemes kiemelni:
Egy: a 19 rendelésnek a negyede prémium kábelcsatornán van, olyan adón, ahol a nézettség egyáltalán nem tényező egy sorozat sikeressége szempontjából. Tehát a feldolgozások erőltetése nem a network tévék sajátjai, ha jó az alapanyag, azt érdemes mindenkinek átültetni az amerikai tévékbe.
Kettő: a brit és kanadai formátumok virágzása után sok más ország felé is nyitnak az adók. Elsősorban e két országból származó sorozatok amerikai remake-jei kaptak negatív visszhangot, aminek egyetlen oka van: ismertük az eredeti verziót. Az elmúlt években Izrael már egyre inkább jelen volt ilyen téren, ott például már messze nem ez a helyzet, ráadásul nagyon jó sorozatok készültek az ottani alapanyagokból, gondoljunk csak az In Treatmentre vagy a Homelandre. Egy szingapúri, mexikói sorozatnak pedig végképp rendkívül alacsony az ismertsége, tehát ezek nem csak az amerikai nézőknél, hanem a magyar sorozatrajongóknál is tiszta lappal indulhatnak.
És végül három: körülbelül háromszor ennyi szkriptet rendeltek be az elmúlt hetekben eredeti ötletek alapján.
Nyilván ez az utóbbi szintén nem bizonyít semmit, hiszen nem tudjuk, milyen a csatornák hozzáállása ezekhez a sorozatötletekhez. Melyek azok, amelyeket egy valóban meggyőző pitchet követően rendeltek meg (és így jó esélyük van a későbbi pilot- illetve sorozatberendelésre), és mi volt az, ahol egy rámenős, de a felsőbb körökben szeretett írót vagy producert a „jó, nézzük meg, aztán majd meglátjuk” szöveggel szereltek le.
Sokkal egyszerűbb, ha a már megvalósult remake-ekre, feldolgozásokra, illetve azok sikerére koncentrálunk. Mondjuk nézzük a Couplingot az NBC-n. 4 rész után kasza. Hmmm. Little Britain USA? 6 rész. Bionic Woman? 8. Eleventh Hour, Melrose Place, Knight Rider, Life on Mars, Skins US – egy évad. Persze, vannak kivételek, hisz ott az NBC egyik legnagyobb modernkori sikere, az Office; az American Idol; a Battlestar Galactica újragondolása fanfavorit sorozattá nőtte ki magát; idén pedig a Shameless és a Being Human remake kapott második évadot kábelen, de a múlt nem épp azt igazolta, hogy ezek a remake-ek annyira nagyon működnének hosszú távon. Akkor miért ragaszkodnának ennyire hozzájuk a csatornák?
Hát persze, biztos a pénz. Most nem fogok belemenni a sorozatok pénzügyi hátterébe (ebből is lesz hamarosan egy igen részletes poszt), de azt hiszem, abban megegyezhetünk, hogy a csatornák elsődleges bevételi forrása a reklámidő. Az a reklámidő, amit minden év májusában előre adnak el az upfrontson megjelent reklámozóknak, és aminek fejében egy bizonyos nézettséget vállalnak a kijelölt timeslotra. Az upfrontsok fő célja lenyűgözni a reklámozókat, meggyőzni őket arról, hogy a reklámjaikat minél több amerikai fogja látni, miközben arra vár, hogy a kedvence visszatérjen a pár perces szünetről. Egy külföldön sikeres sorozatban pedig jobban bíznak a reklámozók, ezért több pénzt fizetnek azért, hogy alatta láthassák a nézők a termékeiket? Vajon tényleg így van?
Szerencsére pontosan tudjuk követni, hogy egy adott timeslot reklámideje dollárra pontosan mennyiért kelt el a legnagyobb ügynökségek között. Az AdAge adatbázisát itt a blogon is megnézhetik az érdeklődők, az elmúlt négy évre visszamenőleg.
Idén valóban több remake kapott esélyt, mint az ezt megelőző években, hiszen bemutatásra került a Prime Suspect, a Free Agents és az X-Factor amerikai verziója, a Charlie’s Angels újragondolása. A Secret Circle is egy sikeres könyvsorozatból készült, valamint a később bemutatásra kerülő The Firm és a Napoleon Dynamite is könyves illetve filmes előzményekkel rendelkezik. Lássuk akkor, hogy mennyiért keltek el a reklámperceik!
- The X-Factor: 320.669$
- Charlie's Angels: 69.640$
- Prime Suspect: 93.902$
- Free Agents: 78.010$
- The Secret Circle: 45.970$
- The Firm: 104.500$
- Napoleon Dynamite: 120.500$
Ezek a számok önmagukban megint nem sokat érnek, de tegyük mondjuk mellé a korábbi listákat ugyanezekről a timeslotokról. A Prime Suspect valamennyire elmarad az egy évvel azelőtti The Apprentice évad reklámáraitól, ami akkorát bukott a régi-új napján, hogy gyorsan vissza is menekítették vasárnapra (előző évről Jay Lenoval nem érdemes összehasonlítani, hiszen ott az alacsony ár az alacsony gyártási költséggel, valamint a talkshowkra jellemző, szinte nulla DVR nézettséggel párosult). Mindkettőt egy újonc sitcom vezette fel, az ellenfél pedig ugyanaz a két sorozat volt, a Mentalist és a Private Practice.
A Free Agentsnél nem lehetett tudni, mire lehet számítani, hiszen az X-Factor ellen kellett bizonyítania a komédiának, ráadásul ott volt ellenfélnek az ABC szerdai sitcomblokkja is. Az ár teljesen reálisnak tűnhetett májusban, az már más kérdés, hogy a sorozat négy rész után beleállt a földbe és lekerült a képernyőről.
Az X-Factor csütörtökön is bekavart, a Result Show-val, így a Charlie’s Angels reklámideje és nézettségi várakozása messze alulmaradt a korábbi évekétől ugyanebben a slotban. És bár a tehetségkutató valós eredménye töredéke annak, amit a reklámozók (és a FOX) elvártak tőle, a nézők nem a bunyózó angyalokat (és Minka Kelly seggét) választották, akik így szintén jobblétre szenderültek.
De például ott van a The Secret Circle is, ami a Vampire Diaries mögött sikerre volt ítélve a CW-n, a reklámozók mégis úgy várták, hogy arányaiban véve sokkal kevésbé fogja megtartani a felvezetés nézettségét, mint egy évvel korábban a Nikita. Ami fura, tekintve hogy mindkét sorozat ugyanannak az írónőnek a regényeiből készült.
És ha már előkerült a Nikita: itt ugye szintén egy remake-ről van szó, ráadásul olyanról, ami (a Hawaii Five-0-val együtt) túlélte az első évadát. Íme a számaik idén:
- Hawaii Five-0: 130.514$
- Nikita: 29.374$
És tavaly:
- Hawaii Five-0: 133.900$
- Nikita: 61.584$
Láthatjuk, hogy ezeknek a nézettsége se hozta az elvárásokat, a H50-ban idén is szinte ugyanannyiba kerül fél perc reklám, mint egy évvel korábban, amikor csak tippelni lehetett a sorozat teljesítményére - a Nikita pedig péntekre kerülve felezte a reklámbevételeit.
Ezek után kijelenthetjük, hogy bizony a reklámozók egyáltalán nem tekintenek biztos sikerként egy feldolgozás-sorozatra, épp emiatt nem kiemelkedő a reklámperc eladásuk sem. Reálisan állnak hozzájuk, ugyanúgy, ahogy egy saját ötletből készült szériához állnának. Persze a csatorna még mindig számíthat arra, hogy a nézőknek csont nélkül be fog jönni, és a magas nézettséget hozva a következő évadban a reklámbevételek is feljebb kúszhatnak, de mint látszik, egyáltalán nem ez a tendencia: a H50 elvan, a Nikita gyengélkedik, az X-Factor csalódás, a Prime Suspect, a Free Agents és a Charlie’s Angels pedig meg se élte a 2012-es évet. És akkor nem is beszélve az NBC tavalyi Wonder Woman feldolgozásáról, aminek a pilotja annyira rossz lett, hogy berendelni se merték.
A csatornák tehát nem erőltetik fölöslegesen a remake-eket, hiszen nem éri meg nekik. Akkor hát mégis mi az ok, hogy első blikkre ennyire egyhangúnak tűnik a kínálat? Egyszerű: az írók ilyen témákat hoznak, és ha megtetszik a csatornáknak, ugyanúgy foglalkoznak vele, mint egy eredeti ötlettel. És az se igaz, hogy az írók lustaságból, a kreativitás hiányából választják ezeket a sorozatokat, hiszen az alapötlet csak a pilotig elég, utána azt a sorozatot meg is kell írni. Egyszerűen tetszik nekik a téma, úgy látják, hogy van fantázia egy ilyen sorozat átültetésében, sőt, nem egyszer külön kreativitás is kell hozzá.
A remake tehát nem veszélyezteti a sorozatvilágot, nem miattuk tűnnek el a high concept, a szerializált és a sci-fi sorozatok a network tévéről. Annak egyetlen oka van, ami minél egyszerűbb, annál lesújtóbb: nem nézik őket elegen…
Kanyecc1st · http://sorozatguru.info 2011.11.27. 23:18:00
KELLENEK a remake-ek is a tévébe! Nem csak azért, mert így jutnak el hozzánk azok az ötletek, amivel alapjáraton nem találkoznánk. Kérdem én, ki franc fog ennyi jenki, brit és kanadai sorozat mellett belekóstolni spanyolba, izraelibe és más egyéb országnak a kínálatába (pláne ha nincs hozzá angolszinkron és/vagy -felirat), amik mellesleg nem rosszak, csak hát van mit nézni anélkül is. Másrészről, ritkán olvasok könyvet, szomorú tudom, de örülök, ha napi sorozatadagom megvan.
Az általad felsoroltaknak a töredékéhez volt szerencsém (beleszámítva a hallás szintent is!!!). Ki szokásom hangsúlyozom kritikáimban, hogy nincs viszonyítási alapon. Oké, hogy futott a The Munsters 64 és 66 között, de szerintem (1) száz emberből, ha egy látta és akkor még lehet sokat is mondtam; (2) van esélyük hasonlót vagy éppen jobbat letenni az asztalra. A legjobb példa a Being Human. A brit széria se volt rossz, de a Syfy-verziója is megütött egy olyan mércét, amire a rajongók azt tudták mondani, hogy ez igen, kell még belőle. Vagy csak mondanám a Game of Thrones-t, amit mindannyian istenítünk. Könyv alap. Ergo feldolgozás. Jó hogy berendelte az HBO? – szerintem is költői (és egyben hülye) kérdés.( Jah, és ha nincs sorozat, akkor lehet hogy tudatlanul halok meg és nem tudom mihez kötni a „winter is coming”-ot, ami nagy hiányosság lett volna!)
Remake-ek kellenek. Pont. Van hogy befürdik egy-egy, van hogy túlélnek. Pl.: 90210 túlélt, Melrose Place kasza, H50 túlélt, Charlie’s Angels kasza, Nikita túlélt, Prime Suspect még kérdéses (de kasza lesz), és sorolhatnám. Dallas 2.0-át úgy tartom számon, mint a Való Világ 4-nek a visszatérését sok év után. TNT számíthat a nézettségi csúcsra.
A high concept témához kérnék külön posztot :) (Nem akarom homályosítani a fókuszképet, de azért hozzátenném, hogy nem egyszerű ez a részleg, mert a hype miatt kialakul a nézőkben egyfajta lehúzó jelleg. Legalábbis így látom. Hallják, hogy mennyi pénzt beleölnek, ez folyik a csapból is, de mivel nincsenek képbe, hogy mire ment el és mire kell figyelni besorolják átlagon aluli kategóriába őket, mert csalódás okozott nekik az írókedvencük, a rendezőkedvencük, a színészkedvencük és úgy mindenki. – Lehet, hogy hülyeségeket beszélek most fáradtabb állapotomba, de valahogy így érzem.)
Flankerr 2011.11.28. 06:18:33
Ez szerintem ízlés és "sorozat szocializáció" kérdése. Ma már mindent meg lehet találni. Viszont ehhez tudnom kell róla. itt jön be a sorozat oldalak "felelőssége" Én olvasok jó párat, nyitott szemmel. Fontos, hogy az olvasókat érdeklő, sokak által olvasott, kommentelt "mainstreamen" kívül írjanak, írjunk olyanokról is, amiről az olvasók, 90-98%-a még csak nem is hallott. Csak én két ilyet tudok említeni (Little Mosque On The Praire, Tripping The Rift) pedig utóbbiból ment le itthon is rész, igaz hogy az AXN Sci-Fi-n. Saját példaként hozom a Strike Back-et: ha nem olvasok róla egy kiváló vendégírást először a C:C-n (később volt Junkie-n, Guru-n is), soha nem hallok róla. Itt jön elő a vendégírás fontossága: Az általam igen tisztelt nagy blogok (Junkie, C:C, Guru tartozik nálam ide) szerzőinek írói és "sorozatnézői" kapacitása érthetően véges, nem fedhetnek le mindent. A gond ott van amikor ez már odáig tart, hogy a "bekért", vagy beküldött, megfelelő minőséget hozó vendégírások feldolgozására sincs kapacitás. A kisebb blogok sok rést le tudnak fedni (azt hittem, először írok a Bárka pilotjáról, aztán rákerestem és 3, 4, kritikát is találtam), de nem juthatnak el mindenkihez.
Flankerr 2011.11.28. 06:24:31
Ha már remake: én egy jó magyar T.I.R. remake-t szívesen néznék. Banditák, kalandok ma is vannak, szponzort lehetne találni.
Flankerr 2011.11.28. 06:33:39
Közel se annyira mint gondolod..:) Az biztos, hogy a kábeles adók szívesen nyúlnak könyv/képregény alapokhoz (True Blood, Vampire Diaries, Dexter, Katedrális, Szex&New York, Walking Dead, csak így elsőre), mert van a kezükben egy sorvezető, ami jó kiindulási alapot jelenthet. De ez se biztos siker, kell a minőség. Egy Game of Thrones-t az HBO-n kívül senki más se tudna finanszírozni és megfelelően (network tévék kiesnek) elkészíteni, túl drága. És lehet hogy az lesz a sorsa mint a Róma -nak. Siker, minőség, de méregdrága.
Szóval a könyv azért más, mert ott a képi világot te tudod megálmodni, és jóval nagyobb a merítési lehetőség.
Amire kíváncsi vagyok, az a (sikeres) filmek alapján készült sorozat. Én egy ilyet nézek, a Madagaszkár Pingvinjeit: de az animáció, és 10 perces részek, szóval más tészta.
Bruzsy · http://rockonlelkek.hu 2011.11.28. 16:47:30
@Flankerr: a profizmus soha se jelentett ilyen szinten semmit se. egyszerűen lehetetlen megjósolni, hogy mi az, ami be fog jönni a nézőknek (legalábbis országos tévén, a USA Networkön Jeff Wachtel lassan 5 éve folyamatosan megcsinálja, igaz, a minőség nem az erénye ezeknek a sorozatoknak). Az elmúlt 15 év legnagyobb sikerei is úgy pottyantak csak a csatornák ölébe - nem egyszer úgy, hogy már a pilotberendelésig is csak kínkeservesen jutottak el. és karrierek épülnek erre a bizonytalanságra.
Kanyecc1st · http://sorozatguru.info 2011.11.28. 17:54:21
Jah, és bocs az off-ért ////